Рачунарство и информатика
Студијски програм садржи елементе утврђене законом (који се детаљно исказују у одговарајућим стандардима)
Студијски програм основних струковних студија носи назив Рачунарство и информатика, и има за циљ стицање најновијих знања и вештина из области теорија рачунарских система, информационих технологија, архитектура рачунара, рачунарске комуникације, као и упознавање и овладавање савремених метода и техника развоја у областима пројектовања, програмирања и оспособљавање студената за успешну примену знања и вештина у својој професији.
Основне струковне студије на студијском програму Рачунарство и информатика су студије првог степена. Исходи учења обухватају потребна напредна стручна знања из области рачунарства, електротехнике, пројектовања и програмирања, рачунарских мрежа као и стицање вештина, способности и ставова који студентима омогућавају примену знања у реалном пословном окружењу.
Завршетком студијског програма Рачунарство и информатика студент стиче стручни назив – струковни инжењер електротехнике и рачунарства.
За упис на студијски програм Рачунарство и информатика могу конкурисати сви кандидати са завршеном средњом школом у четворогодишњем трајању. Изузетно до почетка примене прописа који уређују општу, стручну и уметничку матуру може да се упише и лице са стеченим средњим образовањем у трогодишњем трајању. Кандидат који конкурише за упис, полаже пријемни испит из два од понуђених четири предмета: Математика, Статистика, Информатика, Социологија, а који обухватају програмске садржаје изучаване у средњој школи. Пријемни испит обухвата по 20 питања из изабраних предмета, а сваки тачан одговор вреднује се са по 1,5 бодом. Избор кандидата за упис у прву годину студија обавља се на основу резултата постигнутог на пријемном испиту и општег успеха у средњој школи (осим за кандидате са положеном општом матуром). Кандидат може освојити највише 100 бодова. Под општим успехом у средњој школи подразумева се збир просечних оцена из свих предмета у свим разредима средње школе, помножен са 2 (два). По овом основу кандидат може стећи најмање 16, а највише 40 бодова. Општи успех у средњој школи рачуна се заокруживањем на две децимале. Резултат постигнут на пријемном испиту оцењује се од 0 до 60 бодова. Кандидат који има положену општу матуру не полаже пријемни испит. Оцена коју је кандидат стекао полагањем опште матуре прерачунава се на сразмеран број бодова (максимално 60) и додаје броју бодова остварених по основу општег успеха у средњој школи (најмање 16, а највише 40 бодова), што укупно износи 100 бодова. Место на коначној ранг листи одређује да ли кандидат испуњава услове за упис у прву годину студија, као и да ли ће бити финансиран из буџета или ће сам плаћати школарину. Кандидат испуњава услов за школовање на терет буџета ако се налази на коначној ранг листи закључно са бројем одобреним за упис кандидата на терет буџета, уз услов да укупан број бодова мора бити најмање 51. Кандидат који плаћа школарину испуњава услов за упис на студијски програм ако има најмање 30 бодова, у складу са бројем одобреним за упис кандидата који плаћају школарину.
Програм основних струковних студија Рачунарство и информатика траје три године, односно шест семестара, након чијег завршетка студент остварује 180 ЕСПБ бодова. Структура програма и режим студија омогућује сваком студенту полагање двадесет и два обавезна предмета и пет изборних предмета из пет изборних корпи које садрже двоструко већи број предмета у односу на број предмета који се бира.
Прва година се састоји од следећих обавезних предмета: Математика, Физика, Енглески језик 1, Основи рачунарске технике, Електротехника, Основи интернет технологија, Увод у програмирање, Електроника, Дискретна математика и Предмет изборног блока 1 (Основи маркетинга и Пословно комуницирање).
Друга година састоји се од следећих обавезних предмета: Рачунарске мреже, Архитектура и организација рачунара, Алгоритми и структура података, Оперативни системи, Релационе базе података, Енглески језик 2, Објектно орјентисано програмирање, и два изборна предмета: Предмет изборног блока 2 (Сервисно орјентисане архитектуре, Мобилно рачунарство) и Предмет изборног блока 3 (Администрирање рачунарских мрежа, Веб дизајн).
Трећа година састоји се од следећих обавезних предмета: Програмски преводиоци, Безбедност у рачунарским мрежама, Рачунарска графика и мултимедија, Вештачка интелигенција, Пројектовање информационих система, Енглески језик 3, и два изборна предмета: Предмет изборног блока 4 (Рачунарска виртуелизација, Електронско пословање) и Предмет изборног блока 5 (Развој мобилних апликација, Веб програмирање).
Бодовна вредност сваког појединачног предмета исказана је у складу са оптерећењем и европским системом преноса бодова и креће се од 4 ЕСПБ до 7 ЕСПБ бодова.
Саставни део структуре студијског програма чине две стручне праксе: Стручна пракса 1 у трајању од 120 сати (4 ЕСПБ) и Стручна пракса 2 у трајању од 90 часова (3 ЕСПБ). На завршној години студија је предвиђен Завршни рад који обухвата две активности: Предмет завршног рада (6 ЕСПБ) и Завршни рад који подразумева израду и одбрану (5 ЕСПБ).
Листа обавезних и изборних предмета са оквирним садржајем наведена је у Књизи предмета која је доступна на званичној интернет страници Топличка академија струковних студија – Одсек за пословне студије Блаце.
Настава се изводи применом монолошке и дијалошке методе, као и методе практичних активности, а које имају за циљ подстицање студената на перманентан рад и развијање критичког размишљања и решавања сложених проблема у оквиру области учења. Не постоје предуслови за упис појединих предмета или групе предмета.
Студент може са других студијских програма у оквиру истог степена и сродне области студија прећи на студијски програм Рачунарство и информатика преношењем ЕСПБ бодова. Студенту који је положио испит на другом студијском програму признаје се положени испит, ако предмет из којег је испит положен, по својој садржини и обиму одговара предмету који је студент уписао, што се доказује изводом из књиге предмета. Студент који тражи преношење ЕСПБ бодова прилаже Уверење о положеним испитима које доставља Комисији за признавање испита. Ако предмет из којег је испит положен по својој садржини и обиму приближно одговара предмету који је студент уписао, наставник може признати испит у целини. Признавањем испита признаје се и оцена којом је студент оцењен на испиту. Број бодова признатог испита утврђује се у складу са правилима ЕСПБ.
Студијски програм има јасно дефинисану сврху и улогу у образовном систему, доступну јавности.
Сврха студијског програма Рачунарство и информатика јесте продуковање кадрова који ће усвајањем теоријско-методолошких и практичних знања бити спремни за примену и развој професионалних вештина потребних за укључивање у радни процес у:
− профитним организацијама производног или услужног сектора;
− ИТ сектору;
− ИТ одељењима у профитним организацијама производног или услужног сектора;
− ИТ одељењима јавног сектора;
− организацијама јавног сектора.
Сврха овог студијског програма је и оспособљавање студената за наставак студија на специјалистичким струковним студијама.
Студијски програм Рачунарство и информатика оспособљава студенте за следећа занимања усклађена са Међународном стандардном класификацијом занимања 2008 (ISCO-08): Руководилац за развој информационо-комуникационих технологија, Руководилац за развој апликација, Руководилац за обраду података, Руководилац за интернет услуге, Директор информационог система, Наставник у школи рачунара, Стручњаци за продају ИКТ, Дизајнер ИТ система, Консултант за ИКТ системе, Систем инжењер (ИКТ), Пројектант информационог система, Аналитичар информационог система, Пројектант инфраструктуре за ИКТ, Програмер, Програмер аналитичар, Програмер кодер, Инжењер електроничар за информациони инжењеринг, Стручњаци за архитектуру информационог система, Дизајнер корисничког интерфејса, Програмер анимација и компјутерских игара, Програмер мултимедија, Пројектант веб сајта, Стручњак за архитектуру и развој веб сајта, Програмер апликација, Администратор базе података, Администратор мрежа, Стручњак за развој рачунарске мреже.
Сврха студијског програма Рачунарство и инфoрматика усклађена је са основним циљевима Топличке академије струковних студија дефинисаним у Статуту Академије, а који се односе на стално унапређење квалитета наставе, интензивирање истраживачког рада, иновационе делатности и пружања подршке студентима у њиховом академском и каријерном развоју.
Студијски програм има јасно дефинисане циљеве.
Циљ студијског програма Рачунарство и информатика је образовање струковних инжењера рачунарства и информатике са одговарајућим компетенцијама и напредним вештинама, као и развој креативних способности и специфичних практичних вештина, неопходне за обављање задатака и решавање практичних проблема у појединим областима студијског програма.
Основни циљ студијског програма Рачунарство и информатика је да припреми студенте за успешне и продуктивне носиоце струке информационих и рачунарских технологија у индустрији, јавним предузећима, државним органима, здравству и образовним институцијама. Сврха процеса наставе и учења у оквиру предложеног плана је оспособљавање студената да одржавају, пројектују и развијају рачунарске програме применом савремених програмских језика, пројектују, инсталирају и одржавају рачунарске мреже и пројектују, реализују и одржавају информационе системе, дизајнирају мобилне и веб пословне апликације, примењују вештачку интелигенцију у решавању проблема.
Циљ извођења програма студија на студијском програму Рачунарство и информатика јесте оспособљавање кадрова за професионално бављење пословима везаних за примену рачунара у различитим областима професионалног ангажовања.
Циљеви студијског програма су да се студенти оспособе за обављање следећих послова:
Пројектовање, инсталација, администрација и безбедност рачунарске мреже; пројектовање и имплементација софтвера и вештине примене комерцијалних софтверских пакета; примена интернет и веб технологија; развој мултимедијалних ресурса.
Студијски програм производи стручњаке који поседују одговарајућу комбинацију знања и практичног искуства, тако да могу бити задужени за креирање и одржавање ИТ инфраструктуре организације. Стручњаци рачунарства и информатике имају одговорност за избор хардверских и софтверских производа према потребама организације, интегришу ове производе у складу са њеним потребама и са њеном инфраструктуром, и инсталирају, прилагођавају и одржавају апликације (тј. програмске системе) које употребљавају запослени у организацији.
Ради постизања постављених циљева у настави се користе монолошка и дијалошка метода, као и методе практичних активности, а које имају за циљ подстицање студената на перманентан рад и развијање критичког размишљања и решавања сложених проблема у оквиру области учења.
Циљеви студијског програма Рачунарство и информатика усклађени су са савременим и брзо променљивим захтевима тржишта рада у овој области и са захтевима НОКС-а.
Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне, научне и уметничке делатности. Опис квалификације која произилази из студијског програма мора одговарати одређеном нивоу националног оквира квалификација.
Савладавањем студијског програма Рачунарство и информатика студент стиче следеће опште способности:– анализе, синтезе и предвиђања могућих решења пословних проблема у области рачунарства и информатике;
– способност за примену знања у пракси и праћење и примену новина у струци;
– способност критичког и самокритичког мишљења и приступа раду;
– способност за самостални рад и рад у интердисциплинарним тимовима;
– спремност за сарадњу са локалним, међународним, друштвеним и стручним окружењем уз поштовање принципа професионалне етичности;
– спремност за сарадњу са локалним, међународним, друштвеним и стручним окружењем уз поштовање принципа професионалне етичности;
– пружање доприноса развоју друштва преко знања, компетенција и вештина које је стекао током студија.
Савладавањем студијског програма Рачунарство и информатика студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
– решавање конкретних проблема у непредвидивим ситуацијама уз употребу научних метода и поступака;
– анализирање, моделовање, пројектовање и имплементирање информационих система у различитим пословним доменима;
– пројектовање и одржавање базе података;
– програмирање пословних апликација;
– примена теоријских и практичних знања у пројектовању, одржавању и администрирању рачунарских мрежа.
– инсталирање системског и апликативног софтвера;
– ефективно управљање ИТ пројектима;
– рукује различитим типовима података у рачунарском програму;
– користи основне структурне елементе програма: секвенце, селекције и итерације;
– користи потпрограме и врши декомпозицију сложенијих програма;
– познаје елементе процеса развоја програма и елементе анализе алгоритама;
– избор адекватних алгоритама и адекватних структура података у реализацији квалитетног софтвера;
– употребу мобилних протокола у мобилном рачунарству;
– управљање серверским мобилним платформама, руковање различитим мобилним платформама, познавање развојних алата за мобилне платформе;
– успостављање и одржавање локалних рачунарских мрежа базираних на TCP/IP моделу и сложених рачунарских мрежа састављених од више мрежа;
– развој и имплементацију статичких веб страна и коришћење најмодернијих алата и могућности да постави и одржава презентације на веб серверу;
– примену рачунарске виртуелизације;
– практично примењују знања из области система плаћања, функционисања PayPal-а, плаћања картицама, опција за наплату продате робе или услуга преко веб сајта;
– примену стратегије и технике које се могу користити у оглашавању на интернету, као и основе оптимизације веб сајта према захтевима претраживача; препозна намене ERP, CRM и GDS система у различитим областима пословања;
– разумевање основних техника парсирања и семантичке анализе, као и процедуре за оптимизацију међукода и генерисања кода;- практичну реализацију система заштите информационих ресурса у организацијама;
– самостално креирање и едитовање мултимедијалних садржаја;
– способност да креира мобилне апликације у Android Sdudio развојном окружењу употребом програмског језика Java;
– дизајнирање, имплементирање и одржавање динамичких веб сајтова, разумевање и коришћење актуелних концепата у области развоја веб апликација, избор одговарајућих архитектура за веб информационе системе, реализација клијент веб апликација користећи HTML и JavaScript;
– учешће у процесима инжењеринга, реинжењеринга и документовања информационих система као и њихову евалуацију, експлоатацију и одржавање у функцији;
– употреба информационо-комуникационих технологија у овладавању знањима одговарајућег подручја;
– решавања конкретних проблема уз употребу научних метода и поступака.
Савладавањем студијског програма Рачунарство и информатика студент стиче следећа знања, вештине, способности и ставове:
– Знања: поседује напредна стручна знања потребна за самостално пројектовање, имплементацију и одржавање рачунарских система и база података; пројектовање, програмирање и одржавање апликација; имплементацију, одржавање и заштиту рачунарских мрежа; вредновање и критичко размишљање.
– Вештине: решава сложене проблеме у управљању сложеним информационим системима; константно прати развој нових трендова и примењује иновативна решења у својој области; ефикасно користи опрему, инструменте и уређаје релевантне за област учења и рада; даје препуруке за унапређење пословања у овиру делокруга свог рада.
– Способности и ставови: самостало, одговорно, уредно и прецизно обавља своје послове и предузимљив је у решавању проблема у непредвидивим ситуацијама; прилагођава се променама у радном окружењу; демонстрира систематичност, аналитичност, иницијативност и води сложене послове самостално и са пуном одговорношћу; унапређује своју каријеру, организује, контролише и обучава друге за рад; анализира и вреднује једноставне концепте, моделе и принципе теорије и праксе унапређујући постојећу праксу; испољава позитиван однос према значају целоживотног учења у личном и професионалном развоју; промовише вредности сарадње у професионалном окружењу и доприноси култури уважавања и сарадње.
Р. бр. | Шифра | НАСТАВНИ ПРЕДМЕТ | Семестар | ЕСПБ | |
---|---|---|---|---|---|
Бр. часова | |||||
I година | |||||
I | II | ||||
1. | РИ1101 | Математика | 2+2 | 6 | |
2. | РИ1102 | Физика | 2+2 | 7 | |
3. | РИ0102 | Енглески језик I | 2+2 | 5 | |
4. | РИ1103 | Основи рачунарске технике | 2+1+1 | 7 | |
5. | РИ0101 | Основи интернет технологија | 2+2 | 6 | |
6. | РИ2101 | Практична настава 1 | 2+1+2 | 6 | |
7. | РИ1204 | Увод у програмирање | 2+1+1 | 6 | |
8. | РИ1205 | Основи електротехнике и електронике | 2+2 | 6 | |
9. | РИ1206 | Дискретна математика | 2+2 | 6 | |
Изборни предмети (један од два) | |||||
1. | РИ5125 | Италијански језик | 2+1 | 5 | |
2. | РИ0206 | Социологија | 2+1 | 5 | |
Укупно | 20+16+4 | 60 | |||
II година | |||||
III | IV | ||||
1. | РИ2304 | Рачунарске мреже | 2+1+1 | 6 | |
2. | РИ1308 | Архитектура и организација рачунара | 2+2 | 6 | |
3. | РИ1410 | Објектно оријентисано програмирање | 2+1+1 | 6 | |
4. | РИ1411 | Оперативни системи | 2+1+1 | 6 | |
5. | РИ2102 | Практична настава 2 | 2+1+1 | 5 | |
6. | РИ1309 | Релационе базе података | 2+1+1 | 5 | |
7. | РИ1307 | Алгоритми и структуре података | 2+2 | 6 | |
8. | РИ0303 | Енглески језик II | 2+2 | 5 | |
10. | РИ2405 | Стручна пракса 1 | 5 | ||
Изборни предмети (два од четири) | |||||
III | IV | ||||
1. | РИ2411 | Администрирање рачунарских мрежа | 2+1+1 | 5 | |
2. | РИ2416 | Мобилно рачунарство | 2+1+1 | 5 | |
3. | РИ2417 | Сервисно орјентисане архитектуре | 2+1+1 | 5 | |
4. | РИ2418 | Веб дизајн | 2+1+1 | 5 | |
Укупно | 20+13+7 | 60 | |||
III година | |||||
V | VI | ||||
1. | РИ2412 | Рачунарска графика и мултимедија | 3+1+2 | 6 | |
2. | РИ2013 | Практична настава 3 | 3+1+2 | 6 | |
3. | РИ0505 | Пословне комуникације | 2+2 | 5 | |
4. | РИ2506 | Електронско пословање | 2+1+1 | 5 | |
5. | РИ2623 | Безбедност у рачунарским мрежама | 2+1+1 | 4 | |
6. | РИ2524 | Пројектовање информационих система | 2+2 | 4 | |
7. | РИ2510 | Енглески језик III | 2+2 | 4 | |
8. | РИ2605 | Стручна пракса 2 | 4 | ||
9. | РИ2611 | Завршни испит | 12 | ||
Изборни предмети (два од четири) | |||||
V | VI | ||||
1. | РИ2505 | Развој мобилних апликација | 2+1+1 | 5 | |
2. | РИ2506 | Софтверске платформе електро пословања | 2+1+1 | 5 | |
3. | РИ2621 | Веб програмирање | 2+1+1 | 5 | |
4. | РИ2625 | Рачунарска виртуелизација | 2+1+1 | 5 | |
Укупно | 20+12+8 | 60 | |||